جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
کد خبر: 1191633
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
معاونت علمی

حوزه/ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان با همکاری مدیریت انتشارات این حوزه، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به معرفی کتاب «فقه استدلالی» می‌پردازد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، خبرگزاری این حوزه با همکاری مدیریت انتشارات حوزه علمیه خراسان، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است، اقدام به معرفی آثار منتشر شده این حوزه می‌کند.

در پنجمین شماره از سلسله معرفی آثار منتشر شده حوزه علمیه خراسان به کتاب «فقه استدلالی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالهادی مرتضوی که توسط انتشارات این حوزه به زیور طبع آراسته گردیده، پرداخته می‌شود.

یکی از ابوابی که بی‌تردید با نیازهای اجتماعی و به‌خصوص نظامات حکومتی گره خورده و ورود فقیهانه بدان ضروری است، مباحث مربوط به «قضاوت» است که در حوزه فقه شیعی با توجه به مهیا نبودن شرائط قضاوت برای فقیهان شیعی، کمتر بدان توجه شده و آثار نادری از آن باقی مانده است. البته باید مسرور بود که عنایت فقیهان معاصر به مقتضیات زمان و مکان موجب شده است که در چند دهه اخیر کرسی‌های درس پرشوری برپا شود، و در نتیجه، آثار فقهی ارزشمندی در این باب به نگارش در آید و هر یک، بخشی از این خلأ فقهی را پر کند.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تدریس این مقوله، بحث‌های فقهی آیت‌اللّه سید حسن مرتضوی در حوزه علمیه مشهد مقدس است که به رغم کمبود منابع و مآخذ علمی در این زمینه خاص، با تیزبینی و درایت دوراندیشانه ایشان، از حدود چهل سال پیش، بحث خارج فقه «کتاب القضاء» شروع شد و سرآغاز تحوّلی نمایان در دروس خارج فقه و پیوند آن با مسائل مبتلابهِ جامعه گردید و مورد استقبال شورانگیز فرهیختگان و فضلای حوزه علمیه آن روز قرار گرفت.

در اشاره به هوشمندی معظم‌له برای انتخاب این بحث این نکته را نیز باید افزود که ایشان با توجه به شرایط حاکمیتی و عنایت به مبانی قانون‌گذاری، مبنای درس فقه خود را «تحریر الوسیله» استاد خویش حضرت آیت‌اللّه العظمی امام خمینی قرار داد و بدین وسیله کار پژوهندگان حوزه قانون و قضاوت را آسوده‌تر کرد.

این کتاب، که در سه جلد تنظیم شده، حاصل تقریر درس‌هایی است که نزدیک سه سال در حوزه علمیه خراسان به درازا کشیده و به همت دو تن از فضلای گرامی این حوزۀ کهن، حجج‌اسلام قدرت ‌اللّه رمضانی و احمد قاسمی تهیه و تنظیم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha